СЕО проєктів Стратегії розвитку Хорошівської громади та її Плану заходів із реалізації
25 січня, під головуванням Хорошівського селищного голови Володимира Столярчука відбулося п’яте засідання робочої групи з розробки стратегії розвитку Хорошівської селищної територіальної громади до 2027 року та плану заходів із її реалізації на 2024–2027 роки. А також громадські слухання щодо проєку їх стратегічної екологічної оцінки.
У засіданні взяли участь: Володимир Бойко, консультант ГО «ЕНДШПІЛЬ» в рамках проєкту «Підтримка стратегічного планування розвитку територіальних громад Рівненської, Житомирської та Полтавської областей» та Юрій Манілов, фахівець із партисипації Проєкту USAID «Підвищення ефективності роботи і підзвітності органів місцевого самоврядування» «ГОВЕРЛА».
У вітальному слова Володимир Столярчук подякував Проєкту за вагому підтримку Хорошівської громади. «Важливим етапом співпраці було написання Стратегії розвитку громади. Цей шлях був складним і важливим, адже ставили за мету створити документ, який вийде дієвим та «живим». До написання документу долучилися не лише фахівці ради, а й бізнес та громадськість. Важливо було почути й врахувати думки та потреби мешканців громади», – зазначив селищний голова.
Головний спеціаліст Хорошівської селищної ради Ольга Сокирко доповіла пропозиції, що надійшли під час громадського обговорення до Стратегії розвитку Хорошівської селищної територіальної громади на період до 2027 року та її ПЗР. Переважно вони стосувалися ПЗР. В підсумку з`явилося дванадцять нових проєктних ідей (концептів у вигляді карток технічних завдань). Присутні обговорили пропозиції що надійшли та схвалили їх.
Володимир Бойко презентував звіт про стратегічну екологічну оцінку проєкту Стратегії розвитку Хорошівської селищної територіальної громади на період до 2027 року та Плану заходів із реалізації на 2024–2027 роки.
СЕО – це процедура визначення, опису та оцінювання можливих негативних наслідків виконання та реалізації документів державного планування для довкілля, у тому числі для здоров'я населення, виправданих альтернатив, розроблення заходів із запобігання, зменшення та пом’якшення можливих негативних наслідків, яка включає визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки, складання звіту про СЕО, результатів громадського обговорення та консультацій, інформування про затвердження ДДП. Причому СЕО робиться в процесі розробки проєктів документів із тим, аби забезпечити інтегрування екологічних вимог до їх текстів та участь громадськості.
Експерт ознайомив із нормативно-правовою базою та основними етапами щодо СЕО. Відповідно законодавства стратегія розвитку громади – документ державного планування (далі – ДДП), а орган місцевого самоврядування – суб’єкт стратегічної екологічної оцінки та її замовник. Робота над СЕО передбачає шість етапів: визначення необхідності, визначення обсягу, складання звіту, консультації, прийняття рішення, моніторинг.
СЕО застосовується до усіх документів, що підлягають затвердженню органами місцевого самоврядування або відповідними адміністраціями, а саме: стратегії соціально-економічного розвитку і сталого розвитку та інші стратегії та концепції; середньострокові плани та короткострокові програми розвитку; інвестиційні прогами; містобудівна документація.
З 19 травня 2023 р. передбачена також юридична відповідальність у разі нездійснення СЕО.
Доповідач розповів про основні спостереження, що виникли в процесі роботи, продемонстрував наявні матеріали та напрацьовані пропозиції для пом`якшення впливу реалізації стратегії та її ПЗР на довкілля. Окремо він зупинився на реалізації вимог щодо вільного доступу до інформації під час проведення СЕО, залучення громадськості, засобів та способів надання пропозиції, в тому числі – безпосередньо через Єдиний реєстр стратегічної екологічної оцінки. Або ж – до селищної ради для наступного узагальнення, опрацювання та можливого врахування.
Після усі присутні поспілкувалися в форматі «запитання – відповіді» та обмінятися думками.
Фахівець із партисипації Проєкту USAID «Підвищення ефективності роботи і підзвітності органів місцевого самоврядування» «ГОВЕРЛА» Юрій Манілов високо оцінив пророблену роботу під час написання Стратегії розвитку, її ПЗР та акцентував, що основне завдання, яке стоятиме попереду перед громадою – виконання Стратегії та Плану заходів з її реалізації.
Тексти проєктів Стратегії розвитку Хорошівської селищної територіальної громади на період до 2027 року, Плану заходів із реалізації на 2024–2027 роки та звіту про Стратегічну екологічну оцінку розміщені на офіційному сайті Хорошівської селищної ради. Кожен бажаючий може зайти за посиланням та ознайомитися з документами упродовж 30 днів: 24.01.2024 – 23.02.20240.
В рамках консультацій із громадськістю та органами виконавчої влади зауваження та пропозиції до проєктів Стратегії та Плану, Звіту про СЕО у письмовій формі подаються до Хорошівської селищної ради за адресою: 12101, Житомирська обл., Житомирський р-н, селище Хорошів, вул. Героїв України, буд. 13; електронна адреса: v-vselrada@ukr.net. Відповідальна особа: Сокирко Ольга, тел. +380680012857.
Усі зауваження та пропозиції до них, одержані протягом встановленого терміну до проєктів вище зазначених документів, підлягають обов’язковому розгляду замовника, тобто – Хорошівською селищною радою. За результатами розгляду замовник враховує одержані зауваження або вмотивовано їх відхиляє. Інститути громадянського суспільства, наукові та експертні організації, інші юридичні особи під час подання пропозицій та зауважень у письмовій формі зазначають своє найменування та місцезнаходження. Анонімні зауваження та пропозиції не реєструються та не розглядаються.
Також кожен мешканець громади протягом зазначеного терміну, скориставшись власним електронним цифровим ключем, може зайти до Єдиного реєстру стратегічної екологічної оцінки за посиланням https://eco.gov.ua/registers/yedynyi-reiestr-stratehichnoi-ekolohichnoi-otsinky та надати свої пропозиції до зазначених проєктів документів.
Розробка Стратегії розвитку громади здійснюється експертною підтримкою громадської організації «Ендшпіль» в рамках її проєкту «Підтримка стратегічного планування розвитку територіальних громад Рівненської, Житомирської та Полтавської областей», що став можливим завдяки Агентству США з міжнародного розвитку (USAID) та щирій підтримці американського народу через Проєкт USAID «ГОВЕРЛА». Цей захід не обов’язково відображає погляди USAID та уряду США.